Brytyjska National Air Traffic Services (NATS), odpowiednik polskiego PAŻP, poinformowała o wdrożeniu nowego sposobu separacji samolotów przylatujących na lotnisko Heathrow nazwanego Pairwise (separacja parami). Według NATS pomoże to zwiększyć punktualność i ograniczyć emisję dwutlenku węgla na jednym z największych europejskich lotnisk.
Technologia ta, zwana separacją parami ang. Pairwise, została wdrożona w zeszłym tygodniu jako pierwsza na świecie w centrum kontroli ruchu lotniczego NATS w Swanwick. Pierwsze dane wskazują, że technologia ta zwiększy współczynnik lądowań, co zmniejszy czas przebywania w powietrzu i przyczyni się do znacznej redukcji emisji dwutlenku węgla w trakcie jej kompletnego wdrażania.
Podczas gdy ogólna liczba lotów na Heathrow jest ograniczona, możliwość lądowania większej liczby samolotów na godzinę zapewni cenną dodatkową przepustowość taktyczną, pomagając lotnisku zminimalizować opóźnienia i szybciej odzyskać sprawność w przypadku występujących zakłóceń operacyjnych czy pogodowych.
- Wdrożenie innowacyjnej technologii, takiej jak separacja Pairwise na Heathrow, robi prawdziwą różnicę w ogólnej odporności naszej operacji. Pasażerowie skorzystają na zoptymalizowanym procesie lądowania, zapewniającym, że samoloty będą przebywać w powietrzu przez możliwie najkrótszy czas, a to z kolei bezpośrednio wspiera nasze zobowiązanie do bycia odpowiedzialnym sąsiadem dla osób mieszkających najbliżej Heathrow. Ciągłe zaangażowanie NATS w ciągłe doskonalenie jest mile widziane i fantastycznie jest widzieć najnowszy dodatek narzędzia Intelligent Approach lądującą na Heathrow - powiedziała Kelly Stone, szefowa działu operacji lotniczych Heathrow Airport.
Pairwise działa poprzez wprowadzenie zupełnie nowego sposobu obliczania minimalnej separacji między przylatującymi parami samolotów. Tradycyjnie separacja opiera się na sześciu kategoriach, biorąc pod uwagę masę samolotu i wielkość śladu, jaki pozostawia za sobą podczas lotu. Separacja parami jest obliczana na podstawie aż 96 specyficznych cech dla każdego typu samolotu. Dostosowanie separacji w ten znacznie bardziej szczegółowy sposób oznacza, że kontrolerzy ruchu lotniczego mogą bezpiecznie zmniejszyć odstęp między niektórymi parami samolotów i zwiększyć ogólny przepływ ruchu.
- Wprowadzenie Pairwise jako części inteligentnego podejścia (Intelligent Approach) jest kolejnym światowym debiutem i świadectwem naszych ciągłych wysiłków na rzecz poprawy jakości usług, które świadczymy naszym klientom lotniskowym i liniom lotniczym. Zapewnienie dodatkowej odporności operacyjnej dla Heathrow będzie miało pozytywny wpływ na punktualność linii lotniczych, pomagając poprawić wrażenia pasażerów i zmniejszyć emisję dwutlenku węgla - powiedział Chris Norsworthy, dyrektor NATS ds. przestrzeni powietrznej i przyszłych operacji.
Współpracując ściśle z NATS i Think Research, technologię dla Intelligent Approach dostarczyła firma Leidos.
- Pairwise oznacza kolejny nowy kamień milowy w rozwoju narzędzia Intelligent Approach, rozwijając to wiodące na świecie rozwiązanie, aby zapewnić jeszcze większe korzyści dla lotnisk, linii lotniczych, pasażerów i co ważne dla środowiska - powiedział Graham Emmons z Leidos Innovations UK.
Pairwise jest częścią narzędzia Intelligent Approach, opracowanego wspólnie z Leidos UK i początkowo wdrożonego na lotnisku Heathrow w 2015 r. Wykorzystanie dynamicznie obliczanej separacji czasowej w przeciwieństwie do statycznych luk opartych na odległości zmniejszyło opóźnienia spowodowane wiatrem czołowym o ponad 60 proc. i skróciło czas przebywania w powietrzu o 230 tys. minut rocznie, oszczędzając ponad 45 tys. ton CO2. Badania nad separacją Pairwise zostały przeprowadzone przez NATS w ramach programu SESAR.
Inteligentne podejście zostało także wdrożone na lotniskach Toronto Pearson i Amsterdam Schiphol, gdzie przyniosło podobną poprawę operacyjną i korzyści dla środowiska.